14 czerwca 2018

FLOSSING – SPOSÓB NA TERAPIĘ URAZÓW SPORTOWYCH

Easyflossing to specjalna technika bandażowania, której podstawy mają swoje źródło w latach 90 – tych, kiedy zaczęto stosować techniki bandażowania w drenażu limfatycznym.

Twórcą flossingu jest niemiecki terapeuta Sven Kruse, który pracuje w Lidze Hokejowej raz jest założycielem EASYFLOSSING ACADEMY.

Flossing swoje zastosowanie ma głównie w ostrych lub podostrych stanach urazowych z ograniczeniem zakresu ruchu, oraz przy dolegliwościach bólowych związanych z ruchem, a także przy obrzęku – jako zastosowanie drenażowe.

Do flossingu wykorzystujemy taśmę flossband, którą owijamy w kierunku proksymalnym (dość ciasno) w okolicy stawu bądź wokół niego. Aplikacja taśmy jest dość nieprzyjemna;  może powodować powstawanie krwiaków. Niweluje się je przez zmniejszenie naciągnięcia taśmy. Czas aplikacji wynosi do 3 min maksymalnie. Jednocześnie pacjent wraz z terapeutą wykonuje ćwiczenia w zależności od możliwości, tak, aby nastąpiła jak największa ilość ruchu. Zabiegi flossingu łączy się z ćwiczeniami biernymi, wspomaganymi, ruchem czynnym, a także z terapią manualną – manipulacją i mobilizacją w celu zwiększenia efektów terapeutycznych.

Kombinacja terapii manualnej z flossingiem pozwala pacjentowi osiągnąć większy zakres ruchu i zmniejsza odczucie bólu, co sprawia mniejszy dyskomfort w trakcie terapii.

Flosssing jest niewątpliwie przydatnym, bezpiecznym i skutecznym narzędziem pracy. Wyróżniamy  kilka przeciwwskazań bezwzględnych: alergia na lateks, niewydolność serca, przyjmowanie leków przeciwzakrzepowych, otwarte rany, cukrzyca i zaburzenia czucia.

Flosssing ma szeroki zakres działania m.in.:

  • kompresja – następuje wzrost ciśnienia w tkankach do 60 mmHg i obniżenia krążenia kapilarnego. Powoduje to zahamowanie produkcji uszkodzonych białek we krwi, czego efektem jest redukcja wysięku w tkankach uszkodzonych.
  • refil – ekstrawazacja płynów. Celem jest odprowadzenie stanu zapalnego przez działanie układu limfatycznego i obniżenia stężenia protein we krwi.
  • relaksacja ( po zdjęciu taśmy) – powoduje szybką reakcję lokalną :obniżenie bólu oraz  odżywienie tkanek
  • recrutment – dostosowanie się struktur powięziowo – mięśniowych i równowaga między energią, a włóknami mięśniowymi

Dodatkowo flossing stymuluje działanie pompy mięśniowej.

We flossingu wyróżniamy 4 kolory taśmy flossband :fioletowa, szara, zielona, niebieska.

Stosujemy je w zależności od sposobu aplikacji np:,

  • aplikacja powięziowa – mocna, do 50 % naciągnięcia z kombinacjami w kierunku rozciągnięcia maksymalnego. Taśma szara lub fioletowa,
  • aplikacja stawowa – naprężenie taśmy 50-70% w kierunku korekcji z ruchem. Taśma fioletowa lub niebieska,
  • pourazowa – naciągnięcie mniejsze niż 30%, regularne, bezpośrednio po urazie. Taśma zielona,
  • mięśniowa – naprężenie mniejsze niż 50% na brzusiec mięśniowy. Taśma niebieska lub fioletowa.

Flossing wykorzystuje aplikacje limfatyczne na kończyny górne i dolne, gdzie przez ruch skóry pobudza układ limfatyczny i zmniejsza tym samym obrzęk.

 

mgr Anna Rucińska

Zobacz także